מאת עו"ד עמית שמעוני – מומחה לדיני תעבורה, פלילי ורישוי נשק | ייעוץ ראשוני ללא התחייבות: 054-3333857
"מבוא: לא סתם עבירה קטנה"
שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה נתפס על-ידי לא מעט נהגים כעבירה זניחה. "רק הצצתי" או "רק לחצתי על כפתור" – הם תירוצים נפוצים. אך החוק רואה זאת בצורה שונה לחלוטין. כל הסטה של המבט מהכביש, אפילו לרגע, יכולה להוביל לתוצאה קטלנית. הנתונים מראים כי תאונות רבות נגרמות כתוצאה מהסחת דעת, כאשר שימוש בטלפון הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך. לכן רשויות האכיפה, ובפרט בתי המשפט והמשטרה, מקפידים על אכיפה מחמירה.
שימוש בטלפון בזמן נהיגה אינו רק סיכון בטיחותי אלא גם חשיפה לעבירה פלילית שמובילה להשלכות משפטיות וכלכליות חמורות. רבים לא מבינים עד כמה קל להיתפס ועד כמה קשה להוכיח חפות כאשר מוגש דוח תנועה. במאמר הזה נסקור את ההיבטים המשפטיים של שימוש בטלפון במהלך נהיגה, נבהיר מה מותר ומה אסור, נעמוד על הענישה הצפויה, ונבחן דרכי פעולה אפשריות אם קיבלתם דוח בגין העבירה.
מה אומר החוק?
סעיף 28ב לתקנות התעבורה מבהיר במפורש: "לא יאחז אדם בטלפון ולא ישתמש בו בזמן שהרכב בתנועה, אלא באמצעות דיבורית". כלומר, חל איסור להחזיק בטלפון ביד גם אם לא נעשה בו שימוש בפועל. גם פעולה קצרה כמו מענה לשיחה, קריאת הודעה, או הפעלת יישום – נחשבת לעבירה.
מה כן מותר? שימוש בדיבורית קבועה ברכב, הפעלת הפלאפון מראש לפני תחילת הנסיעה, שימוש בעוזרות קוליות (כגון Siri או Google Assistant), או מערכת מולטימדיה ברכב שמותקנת כחוק ואינה דורשת הורדת מבט מהכביש.
בנוסף לכך, חשוב להדגיש שגם טלפונים שנמצאים על ברך הנהג, בתושבת לא יציבה, או כל גישה שעלולה להפריע לריכוז – עשויים להיחשב כנסיבות מחמירות.
מה הענישה?
העונש על שימוש בטלפון בזמן נהיגה הוא קנס של 1,000 ש"ח ורישום של 8 נקודות תעבורה. מדובר בצבירה משמעותית מאוד – כמעט מחצית מהמכסה שמביאה את הנהג לחובת קורס ייעודי. בנוסף, נקודות אלו אינן נעלמות במהרה: הן נשמרות למשך שנתיים ולעיתים אף יותר, תלוי במצב התעבורתי של הנהג.
במקרים מסוימים – למשל כאשר מדובר בנהג חדש, נהג צעיר, או נהג רכב ציבורי – ההשלכות חמורות עוד יותר: שלילה מיידית, דרישה למבחני ריענון, ולעיתים אף הזמנה לבית המשפט. יש לקחת בחשבון גם את הפגיעה האפשרית בדמי הביטוח – עלייה בפרמיה או שלילה של כיסוי במקרה של תאונה.
מצלמות, שוטרים ומה שביניהם
האכיפה התקדמה משמעותית בשנים האחרונות. מלבד שוטרים בכבישים, נעשה שימוש בטכנולוגיה: מצלמות קבועות וניידות, רחפנים, וניידות לא מסומנות – כל אלה משמשים ככלים למעקב אחר נהגים שמסיטים את עיניהם מהכביש.
שוטר תנועה אינו מחויב להראות לנהג צילום של העבירה – עצם ההתרשמות שלו נחשבת לעדות מספקת. לכן, ייתכן שתתקבל הודעת קנס מבלי שהייתם מודעים כלל לכך שנצפתם. בנוסף, ישנו תיעוד משטרתי שמועבר אוטומטית למערכת וניתן לשליפה במקרה של ערעור.
נהגים מקצועיים – בסיכון גבוה
נהגים שמקצועם כרוך בנהיגה – כמו נהגי מוניות, אוטובוסים, רכבי הסעה, שליחים ונהגי משאיות – חשופים לאכיפה מוגברת. עבירה של שימוש בטלפון עלולה להוביל לפסילה מנהלית מיידית, השעיית הרישיון ואף פגיעה במקום העבודה. רישום על עבירה כזו בתיקו של נהג מקצועי עלול להביא לאובדן אמון מצד המעסיקים, חברות הביטוח ואף הלקוחות.
נהגים אלה נמצאים לעיתים בלחץ לעמוד בזמנים, מה שמוביל לעיתים לשימוש בטלפון תוך כדי נהיגה – אך זה אינו תירוץ שיתקבל בבית המשפט. עבורם, עבירה שכזו עלולה להיחשב כהתרשלות חמורה.
מה קורה אם מדובר בטעות?
לא מעט נהגים טוענים כי כלל לא השתמשו בטלפון, או שהטלפון היה מונח בתושבת והם רק תיקנו את מיקומו. אחרים טוענים שהפעולה נעשתה בזמן עצירה מוחלטת (ברמזור או בצד הדרך). טענות אלו עשויות להיות נכונות – אך הן אינן מספיקות לבדן. יש צורך בראיות תומכות.
עורך דין תעבורה מנוסה יוכל לבדוק את נסיבות האירוע: מיקום השוטר, זווית הראייה, מהות הפעולה שנצפתה, ומה האפשרות להטיל ספק באמינות הדוח. כל פרט קטן – כמו האם הייתה שמש חזקה, שדה ראייה מוסתר, או תנועה סמוכה – עשוי להיות מכריע.
האם אפשר להמיר את הדוח באזהרה?
במקרים מסוימים – כן. אם מדובר בנהג עם עבר תעבורתי נקי, בנסיבות יוצאות דופן כמו מקרה חירום רפואי או טעות בתום לב, ניתן להגיש בקשה להמרה באזהרה. לעיתים השוטר עצמו עשוי לציין כי לא מדובר בעבירה מסכנת במיוחד – מה שעשוי לסייע בעת בקשת ההמרה.
עם זאת, מדובר במהלך שדורש נוסח מדויק, פנייה מסודרת ונימוק משפטי משכנע. המלצה חמה: לא לנסות לנסח את הפנייה לבד אלא להיעזר בעורך דין שמכיר את הנהלים, את הגורמים הרלוונטיים ואת סוג השפה שהרשויות מצפות לה.
מה לגבי אפליקציות ניווט?
שימוש באפליקציות כמו Waze או Google Maps מותר – אך ורק אם הוגדרו מראש ולא דורשים מגע עם המסך בעת הנהיגה. ברגע שנהג מקליד יעד תוך כדי נסיעה – הוא מבצע עבירה. הדרך הנכונה: להגדיר את היעד לפני תחילת הנסיעה, להשתמש בפקודות קוליות, ואם יש צורך בשינוי – לעצור במקום בטוח ולעדכן.
שוטרים רבים מבחינים בכך שנהגים "משחקים" עם הטלפון בשעת נסיעה – גם אם לטענתם מדובר בניווט בלבד. השימוש באפליקציות כאלה מותר כל עוד אינו גוזל תשומת לב או מחייב מבט ממושך למסך – מה שעלול להוות עבירה בפני עצמה.
האם החוק משתנה?
בהחלט. בשנים האחרונות חלו עדכונים מחמירים יותר בחוקי התעבורה, בדגש על עבירות שקשורות להסחת דעת. הכנסת בוחנת תקנות נוספות, כולל קביעת רף ענישה גבוה יותר לעבירות חוזרות, שימוש באלגוריתמים לניטור נהיגה בזמן אמת, ואפילו שלילת רישיון אוטומטית לנהגים שנתפסו בפעם השנייה בתוך פרק זמן קצר.
בנוסף, יש יוזמות לחייב התקנת מערכות התראה אוטומטיות שיזהו תנועות חשודות בטלפון במהלך נהיגה, ולעגן זאת בחוק עבור כלי רכב חדשים.
כיצד עורך דין יכול לסייע?
עורך דין תעבורה בוחן את הדוח לפרטי פרטים: מי רשם אותו, באיזו שעה, מה היה מצב התנועה, מה תיעד השוטר, האם יש סתירות או חוסרים, והאם קיימות נסיבות מקלות. עורך הדין יכול להמליץ האם לבקש להישפט, האם יש סיכוי לביטול או המרה, ואיך להציג את הטענות בצורה האפקטיבית ביותר.
במקרים רבים, ייעוץ בזמן יכול לחסוך נזקים כבדים. יתרה מכך – לעיתים רק ניסוח נכון של טענה, בצירוף מסמכים תומכים, יכול להביא לביטול הדוח או הקלה משמעותית בענישה. חשוב לפנות לייעוץ מייד עם קבלת הדוח ולא להמתין.
מתי לא כדאי להתפשר?
אם העבירה עלולה להשפיע על המשך עבודתכם, אם קיים חשש לצבירת נקודות נוספות או אם ברור לכם שמדובר בטעות בזיהוי – אל תוותרו. לעיתים עדיף להתמודד עם ההליך המשפטי, להגיש בקשת ביטול או לערער, במקום לשלם את הקנס ולצבור נקודות שיפגעו בעתיד.
עורך דין מיומן ידע ללוות אתכם לאורך התהליך, לנסח מכתבים מקצועיים ולהילחם עבור הזכויות שלכם. עצה אישית – כל מסמך, כל תיעוד וכל פרט, עשוי לשנות את התמונה המשפטית מקצה לקצה.
לייעוץ ראשוני מיידי – ניתן לפנות לעו"ד עמית שמעוני בטלפון: 054-3333857
כתובת: רחוב הנשיא 2א', בית שמש