נהיגה ללא רישיון / בזמן פסילה

מאת עו"ד עמית שמעוני – מומחה לדיני תעבורה, פלילי ורישוי נשק | ייעוץ ראשוני ללא התחייבות: 054-3333857

מבוא: מה הסיכון בנהיגה ללא רישיון?

נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף – או בזמן פסילה – נחשבת לאחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר במשפט הישראלי. מעבר להיותה עבירה על חוקי התנועה, מדובר בהתנהלות שמפרה את האמון שמעניקה המדינה לנהגים ואינה נתפסת כ"טעות" אלא כבחירה מודעת להתעלם מהוראות הדין. בתי המשפט נוטים לראות בנהג כזה אדם שמסכן חיי אדם, תוך התעלמות מרשויות האכיפה ומסמכויות בתי המשפט. ההשלכות המשפטיות חמורות – החל מקנסות, שלילת רישיון ואף עונשי מאסר בפועל, ובחלק מהמקרים גם רישום פלילי שעשוי ללוות את הנהג לאורך שנים.

מטרת מאמר זה היא לפרוס לפניכם – הנהגים – את מלוא התמונה המשפטית סביב הסוגיה. נבחן את ההבדל בין נהיגה ללא רישיון כלל, לנהיגה כשרישיון פג תוקפו או נשלל; נעמוד על מדרג הענישה האפשרי, ההגנות המשפטיות הקיימות, והמשמעות של התנהלות נכונה – כולל פנייה לייעוץ משפטי בשלב מוקדם.

מהי נהיגה ללא רישיון בתוקף?

המונח "נהיגה ללא רישיון" כולל מספר סיטואציות:

  • אדם שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה בישראל או בחו"ל.
  • נהג שלא חידש את הרישיון – עקב פקיעה, סיבות רפואיות או טכניות.
  • נהג שרישיונו הותלה או בוטל ולא עשה דבר לשקם את רישיונו.

כל אחד מהמצבים הללו מהווה עבירה לפי סעיף 10 לפקודת התעבורה. המשותף לכולם: האדם נוהג ברכב מנועי ללא הרשאה חוקית. המשמעות היא שהמדינה רואה בו אדם שנוטל את החוק לידיו ומסכן את הסביבה. הענישה יכולה להגיע עד לשנתיים מאסר, קנס כבד, שלילת רישיון עתידית והגבלה בחידוש.

מה נחשבת נהיגה בזמן פסילה?

כאשר בית משפט או קצין משטרה פוסלים רישיון של אדם, ובכל זאת אותו אדם ממשיך לנהוג – מדובר בנהיגה בזמן פסילה. זו אינה עבירה תעבורתית בלבד אלא עבירה פלילית לפי סעיף 67 לפקודת התעבורה. עצם ההתעלמות מהחלטת פסילה מהווה זלזול בבית המשפט ומעלה את רף החומרה.

למשל, אדם שנפסל ל-60 יום עקב תאונה וממשיך לנהוג באותם ימים – ייחשב כמי שמבצע עבירה חמורה נוספת, שבצידה לרוב כתב אישום חדש, שלילה נוספת, ולעיתים מאסר על תנאי או בפועל.

מה העונש על נהיגה ללא רישיון?

העונש תלוי בנסיבות:

  • לנהג שמעולם לא עבר מבחן תיאוריה וטסט – כלומר, לא הוסמך מעולם לנהיגה כחוק – ייגזרו לרוב עונשים חמורים בהרבה בהשוואה לנהג שרישיונו פקע או הותלה. הענישה עשויה לכלול קנס כספי גבוה, שלילה עתידית ממושכת של הזכות להוציא רישיון, ולעיתים אף מאסר בפועל – במיוחד אם מדובר בעבירה חוזרת או בנסיבות מחמירות כמו נהיגה עם נוסעים נוספים, בשעת לילה או בתנאים מסוכנים. בתי המשפט רואים בנהג כזה גורם סיכון מהותי שאין לו כל בסיס חוקי להימצא על הכביש.
  • לנהג שלא חידש את רישיונו – למשל עקב אי תשלום אגרה או חוסר תשומת לב – הענישה נוטה להיות מתונה יותר, אך עדיין מדובר בעבירה. לעיתים ניתן להסתפק בקנס בלבד, אך במקרים מסוימים, במיוחד כאשר עברו חודשים רבים מתום תוקף הרישיון או כאשר הנהג צבר דוחות נוספים, ייתכנו גם צעדים מחמירים יותר כמו שלילה על תנאי, נקודות תעבורה ואף דרישה לעבור בדיקות כשירות מחדש.
  • אם הרישיון פקע עקב מגבלה רפואית – הנהג יידרש לעבור סדרת בדיקות מקיפות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), וזאת כדי לבחון את כשירותו הרפואית להחזיק ברישיון נהיגה. הבדיקות יכולות לכלול בדיקות רפואיות כלליות, מבחנים פסיכולוגיים, ולעיתים גם ראיון עם פסיכולוג תחבורתי או נוירולוג, תלוי בנסיבות הרפואיות. רק לאחר אישור המרב"ד תתאפשר חידוש רישיון, ולעיתים מדובר בתהליך ארוך ומורכב שכולל תקופות המתנה, הגבלות על סוג הרכב או תקופת רישיון מקוצרת עם בקרה מחודשת לאחר זמן מה.

במקרים רבים, בית המשפט יבחן האם מדובר בעבירה ראשונה, מהי ההיסטוריה של הנהג, האם הוגשה בקשה לחידוש רישיון והאם יש נסיבות מקלות, כמו צורך בעבודה.

מה העונש על נהיגה בזמן פסילה?

העונש על נהיגה בזמן פסילה כולל מגוון רחב של סנקציות שמטרתן לא רק להעניש את הנהג, אלא גם להעביר מסר מרתיע לציבור הנהגים כולו. העבירה נתפסת כהפרת אמון חמורה במיוחד, משום שהיא נעשית לאחר שהמדינה כבר הביעה את דעתה על התנהלות הנהג בפעם הקודמת – באמצעות שלילת רישיונו. חזרה לנהיגה למרות הפסילה מעלה את חומרת ההתנהגות לדרגה של זלזול גלוי בהחלטות החוק ובבתי המשפט. בהתאם לכך, בתי המשפט נוקטים בקו ענישה נוקשה שמותיר רישום פלילי, מגביל את יכולת הנהג להוציא רישיון בעתיד ופוגע בשיקומו המקצועי והאישי.

  • קנס משמעותי – אלפי שקלים, אשר עשויים להגיע גם לעשרות אלפי שקלים במקרים חמורים. בתי המשפט נוהגים להטיל קנסות גבוהים במיוחד כאשר מדובר בעבירה חוזרת, כאשר יש נסיבות מחמירות כגון גרימת סיכון ממשי, או כאשר הנהג מתעלם מהחלטות קודמות של בית המשפט. לעיתים, הקנס יהיה מלווה גם בהתחייבות כספית להימנע מעבירה דומה בעתיד.
  • פסילה נוספת של רישיון הנהיגה – לעיתים לשנתיים ואף יותר.
  • רישום פלילי – בעל השלכות תעסוקתיות רחבות.
  • מאסר על תנאי או מאסר בפועל – במיוחד אם זו אינה העבירה הראשונה.

בתי המשפט אינם מקלים ראש: בנהיגה בזמן פסילה טמונה הסכנה שהעבריין "יתחמק" מהשלכות פסילתו בפועל. לכן הענישה מחמירה באופן שיטתי.

האם יש הבדל בין נהג צעיר לנהג ותיק?

בהחלט. נהגים צעירים (עד גיל 24) ונהגים חדשים (בעלי ותק של פחות משנתיים) נחשבים קבוצת סיכון. החוק מחמיר איתם, ולעיתים פסילה בעקבות עבירה כזו תגרור:

  • שלילה ממושכת יותר.
  • החובה להתחיל את תהליך הרישוי מחדש.
  • דרישה למבחני תיאוריה וטסט נוספים.

בתי המשפט רואים בנהג צעיר שמבצע עבירה של נהיגה בזמן פסילה – שילוב של חוסר אחריות עם חוסר ניסיון. התוצאה: ענישה מוחשית שנועדה להרתיע ולמנוע הישנות.

איך מגיבים אם נתפסתם?

בזמן האכיפה, כאשר נהג נתפס נוהג בזמן פסילה או ללא רישיון – הוא ייחקר במקום ולעיתים יילקח לתחנת המשטרה. ייתכן רכבו ייגרר או ייאסר לשימוש. במקרים מסוימים אף יוגש כתב אישום מיידי.

הדבר החשוב ביותר: לשתוק. כל אמירה עלולה להיחשב כהודאה. חובה לפנות לעורך דין תעבורה בהקדם. עורך הדין יבדוק האם הפסילה חוקית, האם ההודעה הומצאה, האם מדובר בטעות, ויבחן את האפשרויות המשפטיות להפחתה או ביטול.

האם יש טענות הגנה אפשריות?

בהחלט. דוגמאות לטענות:

  • הנהג לא קיבל הודעה רשמית על הפסילה – פסילה שלא הומצאה כדין אינה תקפה.
  • הנהג נהג בשטח פרטי (כגון חניון סגור או שטח חקלאי).
  • טעות בזיהוי – לא הנהג הוא שנהג ברכב.
  • מצב חירום מוצדק – נסיעה רפואית דחופה.

חשוב לזכור: כל טענה כזו חייבת להיתמך במסמכים או בעדים. עורך דין מקצועי יידע לנסח את ההגנה בצורה משכנעת ומבוססת.

מה קורה מבחינה ביטוחית?

חברות הביטוח אינן מכסות נהיגה בלתי חוקית. ברגע שהנהג לא היה מורשה לנהוג – גם אם שילם פרמיה – הפוליסה בטלה. אם תתרחש תאונה, הנהג יישא בעלות מלאה של נזקי הרכב שלו ושל אחרים.

במקרים חמורים, מדובר בסכומים של מאות אלפי שקלים – ואף יותר אם יש פגיעות גוף. ההשלכות עלולות להיות הרות גורל מבחינה כלכלית.

האם ניתן להמיר את האישום?

בנסיבות מסוימות – כן. עורך דין יוכל לנהל משא ומתן עם התביעה, בעיקר כאשר מדובר בעבר נקי, נסיבות מקלות, או כשלים באכיפה.

לדוגמה, ניתן לטעון לנסיבות אישיות קשות, להציג מסמכים רפואיים או חוות דעת מקצועיות. במקרים כאלה ייתכן שינוי סעיף האישום, או הסכמה לעונש קל משמעותית – כמו קנס בלבד, או שלילה מותנית.

נהיגה בזמן פסילה כתוצאה משכרות או עבירה חמורה

כאשר הפסילה המקורית הוטלה בגין נהיגה בשכרות, תאונה עם נפגעים או מהירות קיצונית – הענישה על נהיגה בזמן הפסילה צפויה להיות החמורה ביותר. בתי המשפט רואים בכך התעלמות מוחלטת מהסכנות – ואף עשויים לגזור מאסר בפועל, הארכת פסילה ממושכת ורישום פלילי משמעותי.

במקרים מסוימים תידרש גם חוות דעת מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחני התאמה פסיכולוגיים ואף דרישה לעבור טיפול שיקומי כתנאי לחידוש הרישיון.

לייעוץ ראשוני מיידי – ניתן לפנות לעו"ד עמית שמעוני בטלפון: 054-3333857

כתובת: רחוב הנשיא 2א', בית שמש

לתיאום פגישת ייעוץ בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם

מידע נוסף בנושא

דילוג לתוכן